2024. október 31-én a Tanuláskutató Intézet ünnepélyesen bemutatta a Tanulás Ázsiától az oktatásban című könyvet, amely egyéves munka eredményeként született meg.
A projekt célja az volt, hogy megvizsgálja, hogyan meríthet ihletet Magyarország és Európa az ázsiai oktatási modellekből, hogy inspirálja az oktatási reformokat. A kezdeményezés, amelyhez PhD-hallgatók és tudósok is hozzájárultak, nem csupán egy tanulmánygyűjtemény, hanem egy hidat jelent a keleti és nyugati oktatási rendszerek közötti eszmecsere számára.
Dr. Setényi János, a Tanuláskutató Intézet igazgatója és a projekt egyik mentora nyitóbeszédében kifejtette, hogy a Tanulás Ázsiától az oktatásban projekt célja nem az ázsiai modellek egy-az-egyben való átvétele, hanem az ottani oktatási rendszerek értékeinek és újításainak tanulmányozása. „A cél nem az ázsiai gyakorlatok közvetlen átvétele, hanem annak vizsgálata, hogy mi áll az olyan országok, mint Kína, Japán vagy Dél-Korea oktatási sikerei mögött.” Dr. Setényi hangsúlyozta, hogy a projekt az európai oktatási rendszerek fejlődési lehetőségeire kíván rávilágítani, külső szemszögből merítve ihletet.
Az esemény másik kiemelt eleme a projekt együttműködési jellege volt. Dr. Halász Gábor professzor, a projekt másik mentora méltatta azt a nemzetközi tudományos közösséget, amely a projekt eredményeként jött létre. „Ez az együttműködés több, mint egy akadémiai gyakorlat; egy interkontinentális párbeszéd része.” A program egy tudományos konferenciában csúcsosodott ki tavaly, ahol a PhD-hallgatók előadták kutatásaikat az ázsiai oktatási rendszerekről, melyek most a könyv részeként olvashatók.
Dr. Halász beszédében megemlítette, hogy Kelet-Ázsia olyan régió, amely az utóbbi évtizedekben következetesen kimagasló oktatási eredményeket ért el. „Az ázsiai oktatási rendszerek különösen az utóbbi évek reformjai révén értékes tapasztalatokat halmoztak fel, amelyek érdemesek a megismerésre és elemzésre.” Miközben Ázsia még mindig Európát látja mintaként, egyre nagyobb az érdeklődés az ázsiai innovációk iránt Európában is.
A projekt központi eleme az „Ázsia, mint módszer” koncepciója, amely arra ösztönzi az ázsiai tudósokat, hogy saját kulturális kontextusukat integrálják tudományos munkájukba. Ez az egyedi szemléletmód különösen releváns olyan országokban, ahol a család, a tanárok tisztelete és a szorgalom az oktatás alapértékei közé tartoznak. Az együttműködés során a projektben résztvevők különböző oktatási kultúrák közötti különbségeket is megvizsgálták, amelyek az inspiráció és a kölcsönös tisztelet forrásaként szolgálnak.
Az esemény ünneplése túlmutatott a könyvön, hiszen az új tudományos közösséget is köszöntötték, amely a projekt révén jött létre. A Tanulás Ázsiától az oktatásban projekt nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is figyelmet keltett. Az ausztráliai Monash Egyetem is bekapcsolódott, és a jövőben egy újabb könyv készül a magyarországi és ausztráliai PhD-hallgatók közreműködésével.
Dr. Setényi és Dr. Halász kifejezték reményüket, hogy a projekt hozzájárul a magyar oktatáskutatás fejlesztéséhez, új perspektívákat nyitva a jövőbeli együttműködésekre.