Nagymintás empirikus kutatásunk eredményeit mutatta be az MCC Tanuláskutató Intézet Compass to History Education and Historical Thinking kutatócsoportja.
A rendezvényen bemutatták a kutatás során alkalmazott összetett kérdőív, interjúk, illetve csoportos hangos gondolkodás módszerrel felvett adatok elemzésének eredményeit. A mérések összesen több mint 1200 diák és több tucat pedagógus bevonásával zajlottak.
A délutánt Dr. Setényi János igazgató nyitotta meg ismertetve a Tanuláskutató Intézet utóbbi időszakban a történelemtanítás területén elért eredményeit. Fodor Richárd kutatásvezető a kutatási projekt alapjairól, szerkezetéről, szakaszairól és folyamatáról beszélt. Dr. Kojanitz László a vizsgálatok és tesztek mögött álló elméleti alapokkal, a történelmi empátia, történelmi gondolkodás és történelmi attitűd viszonyrendszerével kezdte előadását, majd részletesen ismertetett a kutatásban alkalmazott két izgalmas, szituációkra épülő feladatot. Tóth Judit a kutatásban alkalmazott hangosan gondolkodás módszeréről adott elő és kiemelte a tudományterületen ritka megközelítés diákok számára újszerű és érdekes, a kutatási eredmények szempontjából jelentős eredményét. Dr. Majkic Maja a mérőeszközök hátteréről és a kutatás legfontosabb eredményeiről szóló előadása szerint a diákok neme nem, de életkora és előző év végi osztályzata összefüggésben áll a történelmi empátiájukkal.
A kutatás legfontosabb eredményei szerint a diákok túlnyomó többsége egyetért a kötelező történelemtanulással és komplex történelmi gondolkodással fordul a múlt eseményeihez. A kutatóknak sikerült adaptálnia egy nemzetközi történelemdidaktikai diskurzusban szereplő meghatározó német-holland mérőeszközt, amely mellett egy saját fejlesztésekett is megvalósítottak. Az elméleti keretek empirikus megerősítése mellett az elemzések szerint szoros összefüggés mutatkozik a történelmi empátia fejlettsége és a tanár személye között.
A kutatócsoport tagjainak részletes elemzéseit ismertető rövid előadások után kerekasztalbeszélgetés következett Dr. Fekete Áron, az intézet projektmenedzsere moderálásával a nézőpontátvételnek is nevezett történelmi empátia köznevelési szerepéről.
A beszélgetésben az eredmények hasznosításával kapcsolatban felmerült, hogy a csoport középiskolai tanárok bevonásával egy rövid kurzus során tananyagfejlesztést is tervez.