Bemutatkozik a Tanuláskutató Intézet
A Tanuláskutató Intézet 2021 decemberében jött létre azzal a céllal, hogy kiváló kutatókból és szakértőkből álló, a nemzetközi szakmai közegbe bekapcsolt közösséget működtessen, amely a hazai és a Kárpát-medencei oktatásügyi narratívákat 21. századi keretbe helyezi. A Tanuláskutató Intézet 2023/24-es évben is aktívan végezte kutatási és elemző tevékenységét, számos szakmai rendezvényt szervezett, többek között nemzetközi oktatásügyi konferenciákat. Az MCC Press-szel együttműködve az intézet idén két angol nyelvű, nemzetközi tanulmánykötetet is kiadott. 2024 során az Intézet megalapozta és visszafordíthatatlanul beemelte a konzervatív oktatási narratívát a magyarországi oktatáspolitikai vitatérbe, és szakmai szövetségesi hálózatot épített ki Európában.
Az intézet 2023/24-ben is nemzetközi oktatásügyi konferenciákon keresztül erősítette jelenlétét, 2023-ban Budapesten rendezett nemzetközi angol nyelv konferenciát „Learning from Asia in Education” címmel, majd 2024-ben az MCC Brüsszeli képviseletével, közösen rendezték meg a "Reclaiming Classical Education" konferenciát, Brüsszelben. Ugyanebben az évben Budapesten két jelentős eseményre került sor az "Eltűnő kincseink – az Európai Kultúra Napja" című rendezvényre, valamint "Az egyetem ezeréves eszménye és jövője" konferenciára, melyet az NKE Egyetem és a Professzorok Batthyány Köre együttműködésével szerveztek. Az események célja többek között a kulturális tudatosság és a klasszikus értékek hazai és nemzetközi szintű erősítése volt.
Az Intézet egy kiemelt nagyszabású nemzetközi projektje, melynek kutatása 2023 óta folyik, a Conservative Approach to Education, melyet az a felismerés generált, hogy a főként északi és nyugati oktatásban végbement progresszív változtatások láthatólag nem hozták meg a kívánt eredményt. A projekt alappillére egy európai kiterjedésű, az oktatás klasszikus értékeinek helyreállítását szorgalmazó közös szakmai platform és szellemi műhely, melyben aktív tapasztalatcsere folyik, melyhez 2024-re már közel 10 országból csatlakoztak oktatási szakértők. Ezen túlmenően a projekt keretében külön fokuszálunk a történelemtanítás módszertanára is nemzetközi szinten, mivel a történelmi tudat meghatározó identitást formáló tényező. Ez a kutatás azt hivatott feltárni, hogy milyen nemzetközi alternatívák és megközelítések léteznek a történelemtanítás és az állampolgári nevelés rendszereiben. A projekt egyik feladata ezen új, meghatározó trendek összegyűjtése a világ több országában, és ezzel párhuzamosan a magyar történelemtanítás és állampolgári nevelés pozíciójának meghatározása az európai és atlanti kontextusban. A projekt első Tanulmánykötete 2025 tavaszán jelenik majd meg.
Az ázsiai országok kiemelkedő tanulási teljesítményének kutatása céljából szintén 2023 óta, Prof. Dr. Halász Gábor vezetésével folyik az intézet további nemzetközi léptékű projektje Learning from Asia címmel, amely azon a feltevésen alapult, hogy Európának akad tanulnivalója Ázsiától, kifejezetten a fejlett és modern gazdasággal és társadalommal rendelkező országoktól, amelyek hatékonyan kiaknázták az oktatásban rejlő lehetőségeket. A projekt célja az ázsiai, különösen a kínai oktatásfejlesztéssel kapcsolatos ismeretek mélyebb feltárása, valamint az oktatáspolitikák kialakításában és végrehajtásában szakmai érdekeltséggel rendelkező európai és ázsiai szakértők közötti folyamatos kommunikáció megteremtése. A projekt különlegessége, hogy a szakmai workshopok Magyarországon tanuló kínai doktoranduszok bevonásával zajlanak. A nemzetközi kapcsolatépítés erősítése érdekében az intézet delegációja Kínában is járt, ahol közel 40 oktatási intézményt látogatott meg, több mint 120 politikust és oktatáskutatót szólított meg, akiknek nem utolsósorban pedig bemutatta az MCC-modellt. A projekt az első angol nyelvű tanulmánykötetével - amely 2024-ben jelent meg - még nem zárult le, jövőre új terület megközelítésével folytatódik.
A két kiemelkedő projekt mellett olyan projektek is terítéken vannak az intézet portfóliójában, mint a munkahelyi tanulás kutatása, a Kárpát-medencei felsőoktatási rangsor elemzése, a hazai oktatási hálózatok feltérképezése. 2024-től kiemelt figyelemmel fordul az intézet a gyerekek mentálhigiénés megsegítéséhez szükséges döntéshozatali helyzetelemzésre és javaslattételre, Hal Melinda vezetésével.
A fent említett szakmai munka nem öncélú, kiemelt szerepet kap a tudásmegosztás, a tudományos kommunikáció és az ismeretterjesztés. Így az intézet saját szervezésben évi közel 30 rendezvénnyel, tavaszi és őszi konferenciával, rendszeres szakmai cikkekkel szolgálja a fenti témák iránt érdeklődő nagyközönséget. Emellett munkatársaink állandó vendégei pedagógus konferenciáknak, rendezvényeknek nemcsak az országosan, hanem határainkon túl is.
Az MCC Press-szel együttműködve 2023-ban az Tanuláskutató Intézet közreműködésével, többek között megjelent Nicholas Tate, Brit oktatási szakember „Konzervatív iskola” cím könyve magyar nyelven. 2024-ben az intézet gondozásában: a „Learning from Asia in Education” cím könyvük is világot látott, és emellett már kiadási fázisba került a „Reclaiming Classical Education” cím tanulmánykötet is. Az utóbbi két kötet nemcsak a kutatások eredményeit foglalják össze, hanem a szakmai párbeszéd új dimenzióit is megnyitották.
A Tanuláskutató Intézet megalapulása óta, az MCC képzési programjainak házon belüli, pedagógiai értékelését és fejlesztő tanácsadását is ellátja. Törekszik az MCC pedagógiai hozzáadott értékének kimutatására és a pedagógiai innováció támogatására. Fő profilja a kutató és elemző munka, amelyet erőteljes nemzetközi jelenlét és aktív társadalmi kommunikáció egészít ki. Működése során folyamatosan keresi az MCC többi intézetével és iskolájával való szakmai együttműködést, közreműködik az oktatás kérdései iránt érdeklődő MCC-s hallgatók képzésében és szakmai orientálásában. Az intézet kommunikációs csatornái elérik a Kárpát-medencei pedagógusközösségeket is, és szemléletformáló, innovatív energiákat visznek a hétköznapok szakmai gyakorlatába.
A Tanuláskutató Intézet vezetője
Setényi János igazgató