Első tapasztalatok a East Providence High School (Rhode Island) látogatása alapján

 

„Azt szeretnénk elérni, hogy a diákjaink ne elégedjenek meg egy szakmával, alapítsanak saját vállalkozást és legyenek annak legkiválóbb képviselői. Sok amerikai iskola ezt nem biztosítja”.

 

Óriási, háromemeletes, 1700 diákot befogadó építménybe érkeztünk, ami teljesen körbe van építve sportpályákkal. Az intézmény három éve költözött egy új, állami és városi támogatással felépített modern épületbe. A bejáratnál a késő diákok sorszámot húztak egy digitális rendszerből, ami rögtön jelezte a tanároknak és szülőknek a mulasztást. Az előtérbe érkezve a tanulók digitális dokkoló szigetekhez léptek, ahol az órák alatt töltőn hagyhatták okoseszközeiket, amelyeket az osztályteremben egyébként egy-egy apró zsebbe helyeztek.

 

A laptopok és más eszközök töltésére és a telefonok osztálytermi tárolására szolgáló dokkoló és falizsebek

 

Az intézmény komprehenzív (közép)iskola (comprehensive (high) school), ahol az alsó-középiskola után következő 4 évfolyamot végezhetik el a diákok az egyetemi felvételi, vagy munkába állás előtt.

A komprehenzív iskola (befogadó, átölelő, átkaroló) nem egy speciális iskolatípus, sokkal inkább egy működési mód, amely arra törekszik, hogy (…) minden tanuló számára biztosítsa az érdeklődési körének és jövőbeni elvárásainak megfelelő képzést. (….) anélkül, hogy a gyereknek le kelljen cserélnie azt az intézményt vagy tanulócsoportot, amelyben diákéletét megkezdte.” (Almási, 2009, 2).  Így az East Providence High School  is számos képzéstípus nyújt a jelentkezőknek, ahol a továbbtanulás mellett egyúttal egy sor szakmára (vocation) is felkészítik a diákokat, beleértve az autószerelő, fogtechnikus, ápoló, séf, informatikus és programozó szakokat is. A diákok ezeken a szakokon a magyar duális képzéshez hasonló formában heti két napon külső helyszínen is tanulnak, illetve dolgoznak. Mivel nagy az átjárhatóság a különböző szakterületek között, így az iskola elvégzése előtt mindenki megtalálhatja a számára tetsző szakterületet, úgy, hogy közben az elméleti és a gyakorlati tárgyait is ugyanazon intézmény egy épületében végzi el.

 

Az informatikus szak tantermei és felszerelései

 

 

Ápoló, fogtechnikus, autószerelő és szakács tantermek

 

Az iskolalátogatás során a társadalomtudományi munkaközösség (social science department) munkatársaival és néhány diákkal találkoztunk, akik elsősorban a történelemtanítást mutatták be.

 

Könyvtár és lefoglalható tanulói együttműködő szobák

 

Az amerikai rendszerben a történelemtanítás kötelezősége állami szinten szabályozott, de általában néhány évig kötelező a Middle School-ban (itthon ez a felső tagozat), valamint a középiskolában is, a záróvizsga választható. A diákok különböző szintű vizsgákat tehetnek, ezek lehetnek az SAT (Scholastic Aptitude Test), AP (Advanced Placement) és az EEP (Early Enrollment Program). Utóbbi különlegessége, hogy a diákok bizonyos egyetemi kurzusok elvégzésével szerezhetnek előzetes krediteket egy-egy egyetemen.

 

A kontinentális hagyományoktól sok tekintetben különböző decentralizált, azaz nem központosított és államonként eltérő amerikai rendszerben az iskolákat nem közvetlenül az állam, hanem az iskolaszéknek fordítható schoolboard felügyeli és irányítja.

Almási Katalin (2009): Iskolát mindenkinek! Befogadó iskola Biriben, egyenlő eséllyel, mindenkinek. Dankó Pista Egységes Óvoda, Bölcsőde, Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium, Biri.

 

Fodor Richárd (MCC Tanuláskutató Intézet), Tóth Judit (PTE, MCC Tanuláskutató Intézet)