Március 26-án a Tanuláskutató Intézetben egy igazán inspiráló kerekasztal-beszélgetést szerveztünk, amelynek vendégei a szlovákiai Kolegium Anton Neuwirth vezetői és egykori hallgatója voltak.

A beszélgetés résztvevői: ? Dr. Martin Luteran, a Kolegium Anton Neuwirth rektora; ? Dr. Miroslava Durankova, a főiskola rektorhelyettese és a Great Works Academy vezetője; ? Matej Mosko, a Kolegium egykori hallgatója és a Cambridge-i Egyetem alumnusa; valamint ? Dr. Fodor Richárd, a Tanuláskutató Intézet kutatásvezetője.

? A beszélgetés során elsőként a szlovák felsőoktatás helyzetét elemeztük. A vendégek hangsúlyozták, hogy az egyik legnagyobb kihívást a magas arányú külföldi továbbtanulás jelenti: a szlovák diákok jelentős része választja a határon túli egyetemeket, miközben a hazai felsőoktatási intézmények nemzetközi presztízse alacsony. Ez a tendencia hosszú távon komoly hatással van az ország tudományos életére és értelmiségi utánpótlására is.

?️ A Kolegium Anton Neuwirth története és küldetése is terítékre került. Az intézmény Anton Neuwirth katolikus pap és politikai üldözött nevét viseli, aki a csehszlovák kommunista diktatúra idején is kitartott hite és meggyőződése mellett. A Kolegium alapítói a nyugati, elsősorban angolszász, középkori egyetemi hagyományokat vették alapul, amikor megálmodták és létrehozták a bentlakásos főiskolát. Tantervük középpontjában a filozófia, a történelem, az irodalom, az etika és a katolikus vallási gyakorlat állnak, ezzel is átfogó szellemi és erkölcsi fejlődést biztosítva a hallgatók számára.

? A szlovák oktatási rendszer kritikájaként a Great Works Academy vezetői országos képzési programot indítottak, valamint saját általános és középiskolát is alapítottak. Céljuk, hogy új alapokra helyezzék a nevelést és az oktatást, és olyan diákokat képezzenek, akik nemcsak szakmailag felkészültek, de értékek mentén gondolkodó, aktív állampolgárokká is válnak. A beszélgetés során arról is szó esett, hogy milyen eszközökkel tudják a helyi kezdeményezések megerősíteni az ország oktatási ökoszisztémáját.

A kerekasztal nemcsak betekintést adott a szomszédos ország oktatási kihívásaiba és innovatív megoldásaiba, hanem inspiráló példát is mutatott arra, hogyan lehet tudatos közösségépítéssel és értékalapú neveléssel hosszú távon változást elérni.