A Tusványoson megrendezett oktatási panelbeszélgetésen az oktatásügy legmegosztóbb és legaktuálisabb kérdéseit vitatták meg a résztvevők. A diskurzus központi témái között szerepelt az állam szerepe az oktatásban, a tananyag és a kurzusok tartalmának meghatározása, a piac befolyása az oktatásra, valamint a tanárok szerepe és felelőssége.
A panel résztvevői közül Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter, a magyar egyetemek autonómiájának növekedését emelte ki. Hangsúlyozta, hogy az intézmények egyre inkább gyakorlatorientált megközelítést alkalmaznak, és szorosabb kapcsolatokat építenek ki a munkaerőpiaccal, ami hozzájárul ahhoz, hogy a magyar felsőoktatás egyre sikeresebb legyen. Ennek eredményeképpen a magyar egyetemek a nemzetközi rangsorokban egyre előkelőbb helyeket foglalnak el. A miniszter örömmel számolt be arról is, hogy idén is magas jelentkezőszám mellett növekedett a természettudományok és a pedagógusszakokra felvettek száma, ami a magyar felsőoktatás népszerűségét és vonzerejét jelzi.
Setényi János, a Tanuláskutató Intézet igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a globális versenyben való helytállás és a nemzetközi rangsorokban elért eredmények fontosak ugyan, de az oktatási intézményeknek nem szabad elfeledkezniük az oktatás valódi feladatáról. Kiemelte, hogy az egyetemek és más oktatási intézmények nem válhatnak az indikátorok rabjaivá, hanem a tudás valódi átadására és a diákok fejlődésének elősegítésére kell fókuszálniuk.
A közoktatás kérdéseire is kitérve, Joanna Williams, a brit oktatásügy szakértője, aggodalmát fejezte ki az ideológiák előretörése miatt az oktatásban. Véleménye szerint ez a jelenség a képzési kínálat felhígulásához vezet, és háttérbe szorítja a valódi tudás és kultúra átadását. Angliai tapasztalatai és a világban látható folyamatok alapján arra figyelmeztetett, hogy az ideológiák dominanciája negatívan befolyásolhatja az oktatás minőségét és a diákok fejlődését.
A szabadegyetemi beszélgetést Szakos Enikő, a Tanuláskutató Intézet oktatáskutatója moderálta, amelyen a nagyszámú és aktív közönség érdeklődése is azt jelezte, hogy az oktatásügyről folytatott vita élénken foglalkoztatja a résztvevőket.