A globális oktatási trendekről és az oktatástechnológiai vállalatok helyzetéről adott elő Szakos Enikő, a Tanuláskutató Intézet koordinátora a bécsi Modul Egyetemen. A bemutatott “Visegrád Group EdTech Scene” kutatás kiemelten foglalkozik az olyan oktatási trendekkel, mint a virtuális- és a kiterjesztett valóság alkalmazhatósága, az Education 4.0 és a mesterséges intelligencia.
A Tanuláskutató Intézet munkacsoportja Rétfalvi Flóra vezetésével megvizsgálta és összehasonlította a globális, európai és magyar EdTech piacokat. A kutatók számos interjún keresztül tárták fel, hogy melyek a vállalatok legnagyobb kihívásai és sikert nehezítő vagy előmozdító tényezői. A kutatás során fény derült arra a tényre, hogy a magyarországi STEM területre fókuszáló oktatástechnológiai vállalatok anyagi támogatása jelentősen növekedett az elmúlt években - a globális trendekkel ellentétben.
Az egy jól simert tény, hogy a koronavírus-járvány miatti korlátozások erőteljesen fellendítették a digitális oktatási technológiák alkalmazását, valamint a szektorba érkező befektetéseket is. Azt viszont érdemes megfigyelni, hogy miközben a digitális megoldások feltartóztathatatlanul teret nyernek a tantermekben is, addig a tisztán online oktatás megítélése erősen eltér az egyes társadalmakban. Olaszországban csupán a felnőtt népesség 22 százaléka szerint éri meg személyesen résztvenni a felsőoktatásban, ha van online is elérhető tanulási alternatíva, miközben 57 százalékuk szerint nem éri meg jelen lenni a tantermekben. Ezzel szemben Kínában 81 százalék gondolja, hogy a személyes oktatás nem helyettesíthető virtuális megoldásokkal és csupán 13 százalék tudná elképzelni a teljesen online oktatást. Magyarországon a társadalom meglehetősen megosztott e kérdésben: 49 százalék szerint megéri a személyes oktatásba fektetni, míg 38 százalék szerint az online megoldások teljesen helyettesíteni tudják a személyes jelenlétet.
Az MCC oktatói, kutató és hallgatói is bekapcsolódnak a Modul Universität Wien magas szintű gyakorlati képzésébe és rendkívül komoly kutatási programjába, hiszen a nemzetközi hálózatépítést folytatva az MCC többségi tulajdont szerzett a magánegyetemben. Az egyetem kiválóan illeszkedik az MCC profiljába, hiszen kiscsoportos, mentoráción alapuló, nemzetközi szintű oktatásra épít az intézmény, komoly kutatási háttérrel, személyre szabott tehetségmenedzsmentet folytatva. Az egyetemen oktató tanárok több, mint negyven országból érkeztek, az oktatás nyelve az angol.
A távlati cél az, hogy olyan egyetemi és akadémiai közeg jöjjön létre, ahol a tudományos élet, valamint a gazdasági- és a közélet meghatározó szereplői megfordulnak és megosztják egymással meglátásaikat, tapasztalataikat, ezzel is ösztönözve a további párbeszédet.