Hol helyezkedik el Etiópia az afrikai kontinens országainak rangsorában, és milyen szerepet tölt be? Dr. Fekede Tuli Gemeda akadémiai ügyekért felelős alelnök, a Kotebe Pedagógiai Egyetem Tanárképzési és Tantervtanulmányok Tanszékének docense a Tanuláskutató Intézet rendezvényén kifejtette: Etiópia az első számú kávéexportőr Afrikában, neki van a legnagyobb és legjövedelmezőbb légitársasága, illetve ők építik a legnagyobb gátat Afrikában. Hozzátette: egy többnyelvű, multikulturális társadalomról van szó, sokféle vallással, etnikai csoporttal és nyelvvel és az ezzel járó oktatási kihívásokkal.
A kerekasztal-beszélgetés során az érdeklődők megismerkedhettek az elmúlt évek etiópiai oktatási reformjaival, illetve azok hatásaival a közoktatásra és a felsőoktatásra. A panel résztvevői az etióp képzésstruktúrát illetően áttekintették az oktatás munkaerőpiaci igényekre adott válaszait, megvilágították az etiópiai oktatás elfogadott helyét és szerepét az afrikai kontinensen, valamint sorra vették annak kihívóit, versenytársait. Emellett szakértőink azt is körbejárták, miként befolyásolják a globális és helyi kihívások az oktatás- és gazdaságpolitikát makro- és mikroszinten,
illetve, milyen jövőt kínál egy 110 milliós afrikai ország a fiataloknak.
Sokszínű Etiópia
Etiópiában több mint 80 nyelv és rendkívül sok etnikum létezik, így valóban egy sokszínű országról beszélhetünk. Az oktatási rendszerben lingua franca-t használnak: az angol nyelvű kommunikáció megkönnyíti a tanulók számára egymás megértését. Emellett az emberi kapcsolatok ápolása céljából Etiópiában igyekeznek minden nemzetiségi ünnepet megtartani, lehetőséget biztosítva ezzel a különböző etnikai csoportok találkozására. Továbbá a tantervbe is próbálnak etnikai, kulturális
elemeket beépíteni, hogy a diákok megismerhessék egymás kultúráját, nyelvét, vallását – fejtette ki Dr. Fekede Tuli Gemeda.
Oktatási reformok Etiópiában
Dr. Fekede Tuli Gemeda elmondta: Etiópia Afrika második legnépesebb országa, és a lakosság többsége fiatal, így a kormánynak továbbra is kihívás a feltörekvő nemzedék igényeinek kielégítése terén. Az oktatás reformja jelenleg is zajlik, ennek egyik oka, hogy a tanterv nem felel meg a munkaerőpiac igényeinek, hiszen nagy léptékben fejlődik a technológia, változik a társadalom és a politika. Az emberek továbbra is keresik a számukra legmegfelelőbb oktatási, fejlődési lehetőségeket.
Ezek mind befolyásolják az oktatást Etiópiában, és hatással vannak a reformokra is. A professzor hozzátette: szeretnék, ha diplomásaik nemcsak a helyi, hanem a nemzetközi munkaerőpiacon is megállnák a helyüket.
Etiópiában szemléletmódváltásra is szükség van: fontos lenne, hogy a fiatalok célja ne csak az álláskeresés legyen, hanem vállalkozói attitűddel, kreatív, innovatív gondolkodásmóddal is rendelkezzenek, hiszen többek között ez is a kulcsa annak, hogy munkahelyteremtőkkel gazdagítsák a piacot – hangsúlyozta Dr. Fekede Tuli Gemeda.
Komoly problémát jelent továbbá, hogy a diákokat a rendszerhez igazítják, ahelyett, hogy a rendszert igazítanák a diákokhoz. A fiatalok ugyanis csak az utóbbi esetben tudnák igazán kiaknázni a bennük rejlő lehetőségeket, hogy innovatívabbak, kreatívabbak legyenek. Emellett a tanárképzés sem felel meg teljesen a XXI. századi elvárásoknak, nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a technológiai változások lekövetésére. Ha nem lesz változás e téren, hatalmas szakadék tátong majd a két generáció, a tanárok és a diákok között – mondta.
A professzor szerint ahhoz, hogy valaki megállja a helyét a munkaerőpiacon, nem elég a lexikális tudás, fontos az alkalmazható készségek fejlesztése is – éppen ezért a kormány több készségfejlesztő központ és szakiskola létrehozását tervezi a fiatalok megfelelő képzésének biztosítása érdekében. Az oktatás fontos pillére továbbá a továbbképzés és az átképzés, amelyre mindenkinek szüksége van/lesz, hiszen világunk gyorsan változik, alkalmazkodni kell a XXI. század kihívásaihoz. Dr. Fekede Tuli Gemeda szólt arról is, hogy az Etiópia északi részén folyó konfliktus pusztító hatással van az oktatási rendszerre: sok iskolát bezártak, leromboltak, kifosztottak, és hosszú idő után most kezdett el javulni a helyzet. A kormány szeretné újjáépíti a lerombolt oktatási intézményeket és újraindítani a régió szolgáltatásait. A professzor arról is beszámolt, hogy több diák és tanár vesztette életét ebben a háborúban.
Dr. Fekede Tuli Gemeda akadémiai ügyekért felelős alelnök, a Kotebe Pedagógiai EgyetemTanárképzési és Tantervtanulmányok Tanszékének docense. Több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik a különböző felsőoktatási intézményekben folytatott tudományos programok vezetésében. Kutatási érdeklődése a tanárképzés, az akciókutatás, a professzionális tanulás és az oktatási reformok területére terjed ki. Aktívan együttműködött az oktatás számos területén tevékenykedő kutatókkal mind nemzeti, mind nemzetközi szinten.