A ChatGPT nagy hullámokat kavar a médiában. A mesterséges intelligencia ilyen szintű megjelenésével természetesen felmerülnek kérdések. Milyen változásokat hoz a mesterséges intelligencia az oktatásban? Mennyire alakulhat át ennek hatására a tanárok szerepe? Féljünk vagy üdvözöljük a változásokat?

Hogy mi is a mesterséges intelligencia (MI)? 

Olyan számítási technológia, amely lehetővé teszi a számítógépek számára, hogy olyan feladatokat végezzenek el, amelyekhez általában emberi intelligencia szükséges. Az MI számos területen alkalmazható, mint például a gépi tanulás, a természetes nyelvfeldolgozás, az automatizálás, a robotika és az autonóm járművek. Használata lehetővé teszi a személyre szabott tanulást, amely a diákok egyedi igényeihez és képességeihez igazodik. Képes a kapott adatok olyan színtű feldolgozására, amely lehetővé teszi, hogy megértse a diák tanulási stílusát és igényeit, és hogy olyan tanulási módszereket dolgozzon ki, amelyek hatékonyak a diákok számára.

A Tanuláskutató Intézet vendége Dr. Németh István, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ stratégiai rektorhelyettese, egyetemi docense, aki Setényi Jánosal, az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatójával, nagyszámú érdeklődő mellett beszélgetett az MCC Scruton terében április 28.-án.

A mesterséges intelligencia az oktatásban lehet áldás vagy átok, attól függően, hogy hogyan használják és milyen szándékkal alkalmazzák.

Az MI-t képesek vagyunk használni a diákok oktatásának javítására és az oktatási folyamat hatékonyságának növelésére. Általa kínált lehetőségek közé tartozik például az adaptív tanulási rendszerek alkalmazása, amelyek segítenek a diákoknak a személyre szabott tanulási készségek fejlesztésében, és segítenek a gyorsabb tanulásban.

Mindezt hogyan? Az MI képes felismerni a diák egyéni tanulási stílusát, és adaptálni a tanulási anyagot, az oktatási módszereket, valamint az értékelést.

Németh István szerint nem tiltani kellene például a ChatGPT-t, hanem pont, hogy megmutatni annak helyes használatát és akár úgy kitalálni a dolgozatokat, hogy azok e köré épüljenek, így a diákok megtanulják azt professzionálisan használni, ezzel is fejlesztve képességeiket, így a produktivitás irányába megyünk el. "Így az ember maradna a csúcsán ennek az egésznek."

Az MI segíthet a tanárok számára is az oktatás szervezésében és tervezésében, az anyagok előkészítésében, valamint az értékelési folyamatokban. Az algoritmusok segíthetnek az értékelési folyamatok javításában, az idő takarékosságban, és az objektív értékelési módszerek kialakításában.

Ugyanakkor az MI használata az oktatásban számos kihívást is jelent. A kockázatok közé tartozik a diákok adatainak védelme, az etikai aggályok, az MI által adott visszajelzések ellenőrzése, valamint a diákok esetleges személyes tapasztalataitól való eltávolodás.

A változásnak természetesen van ára, azonban "az ember az úr és a gép szolga!" - mondta Setényi János, aki szerint ez az, amire építünk, ezt fontos figyelembe venni és nem szabad megijedni a változásoktól. A rabszolgamunka az, amelyet nagy részben a technológia átvesz tőlünk és így marad nekünk a görög szokratikus gondolkodás, a kérdező, töprengő, mérlegelő elme. 

Összességében nem szabad félnünk a változásoktól és a fejlődéstől. Az MI alkalmazása az oktatásban hatalmas lehetőségeket kínál, de az ésszerű és felelősségteljes használat és a megfelelő értékelési módszerek kialakítása kulcsfontosságú ahhoz, hogy a technológia segítséget nyújtson az oktatásban.