A Tanuláskutató Intézet WoRLD kutatócsoportjának irodalomfeltáró cikke jelent meg a Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation folyóiratban.
A munkahelyi tanulás szektoriális kontextusa (The sectorial context of workplace learning) című cikk arra keresi a válaszokat, hogy milyen tényezők mentén értelmezhetjük és különböztethetjük meg a piaci, állami és a civil szektor szervezeteire jellemző tanulást. Alább sorravesszük, hogy hogyan különböznek a különböző szektorokban a munkahelyi tanulás jellemzői.
Munkahelyi Tanulás Szektoriális Kontextusa
Kulcs szektorjellemzők:
- Piaci Szektor: Keresletvezérelt, a profit növelése és ügyféligények kielégítése a cél.
- Közszféra: Erősen szabályozott és korlátozott, fókuszban az állampolgári szolgáltatások eredményessége és hatékonysága.
- Civil Szektor: Szerves, de fragmentált tanulási közeg, törekvés a misszióval összhangban nagyobb társadalmi hatás elérésére.
Legfőbb tudáselemek:
- Piaci Szektor: A 21. századi kulcskompetenciák előtérbe kerülése.
- Közszféra: Előtérben a tartalmi és eljárási ismeretek.
- Civil Szektor: Ügyfél/érintett-orientált tudás kiemelkedő szerepe.
Tudásteremtés és Innováció:
- Piaci Szektor: Élen jár az ismeretteremtésben és innovációban.
- Közszféra: Bizonyos intézményeiben jelentős innováció az állami tevékenységek és finanszírozás által, más területein alacsony.
- Civil Szektor: Új tudás a „terepen” történő tanulás és a lokális tudás csatornázásán keresztül.
Tudásmenedzsment Rendszerek:
- Piaci Szektor: Legtudatosabban szervezett TM rendszerek.
- Közszféra: Kiterjedt és közérdekű TM rendszerek.
- Civil Szektor: Leggyengébb technológiai támogatás, egyedi TM a szervezetek jellege miatt.
Ismeretmegosztás:
- Piaci Szektor: Korlátozott a verseny miatt.
- ?️ Köz- & ? Civil Szektorok: Az ismeretmegosztás hangsúlyozása a küldetésük részeként.
Forrás: Link a cikkhez