A Learning from Asia projekt legutóbbi, július 20-i workshopján Dr. Hongzhi Zhang, a Monash Egyetem (Melbourne, Ausztrália) Kultúra- és Társadalomoktatási Iskolájának tanára tartott szemináriumot a projektben résztvevő, Magyarországon tanuló PhD hallgatóknak. Az online szemináriumon részt vett a Monash Egyetem több doktori hallgatója is.

A szeminárium témája az „Ázsia mint módszer” elnevezésű kutatási orientáció volt, melynek dr. Zhang ismert szakértője. A résztvevők arra kerestek választ, milyen kontextusba helyezhető és miért ez a neve e kutatási orientációnak.

Megállapították, hogy az ázsiai kultúra nem egységes, a világ legváltozatosabb kultúrája, amely magában foglalja a művészeteket, a zenét, irodalmat, filozófiát, a különböző vallásokat, társadalmakat és etnikumokat. Az ázsiai kontinens legnagyobb kihívása, hogy kapcsolatot hozzon létre a sokszínű kultúrák között mind Ázsián belül, mind a világ más részein.

Dr. Zhang előadása szerint az „Ázsia mint módszer” alkalmazásának három fontos feltétele az eltávolodás a gyarmatosítástól (de-colonization) az imperializmustól (de-imperialism) és a hidegháború örökségeitől (de-cold-war), elemezve és megértve ezek hatását Ázsia komplex kontextusában. Ez fájdalmas folyamat, amely során gyakorolni kell az önkritikát, önmegtagadást és az önhelyreállítást. Ez kevesebb kényszerűséget igényel, és több reflexivitást és méltóságteljességet.

A földrajzi értelemben vett Ázsia Dr. Zhang szerint nyugati kifejezés, amellyel görög tengerészek nevezték el a térséget. Eurocentrikus kifejezés, amelyet európai geográfusok, politikusok és enciklopédiák terjesztettek el. Az „Ázsia” fogalom eredetileg nem létezett az ázsiai civilizációkban.

Dr. Zhang továbbá elmondta, hogy a nyugati akadémiai párbeszéd uralja a társadalomtudományos kutatásokat a világ minden pontján. Ázsia önvizsgálata új lehetőségek és stratégiák kifejlesztését biztosította az ázsiai tudósok– ezen belül a kutatói pályára készülő doktori hallgatók – számára, hogy a Nyugat akadémiai diskurzusa által megszabott korlátok fölé kerekedjenek.

Emellett megismerhettük Dr. Zhang által társszerzőként jegyzett „Ázsia, mint Módszer az Oktatáskutatásban” (Asia as Method in Education Studies) című könyvvel, amely azt mutatja be, hogyan alkalmazzák e kutatási megközelítést a Monash Egyetem ázsiai származású PhD hallgatói körében.