2023 május 18-19-én Kaposváron rendezték meg a Képzés és Gyakorlat folyóirathoz kapcsolódó tudományos konferenciát, amelyen kollégáink, Fodor Richárd és Tóth Judit is részt vettek.

A kutatók egy konferencián vettek részt, ahol két szekcióelőadást és egy közös tudományos poszter prezentációt tartottak. Az előadások fókuszában a történelemtanítás hazai és nemzetközi pozícióinak bemutatása állt, a kimeneti vizsgáztatás magyar és skót modelljén keresztül, valamint a tankönyvi kompetenciafejlesztés hazai és angliai példáin keresztül.

Az első előadásban a kutatók áttekintették a történelemtanítás helyzetét Magyarországon és nemzetközi szinten. Kitértek a kimeneti vizsgáztatásra, amelynek célja a tanulók történelmi ismereteinek és készségeinek mérése. Az előadásban bemutatták a magyar és skót modellt, amelyek különböző megközelítéseket alkalmaznak a vizsgáztatás során. Az előadás során részletesen bemutatták a modell koncepcióját, módszertanát és eredményeit.

A második előadásban a kutatók a tankönyvi kompetenciafejlesztést vizsgálták hazai és angliai példák segítségével. A tankönyvek nagy hatással vannak a diákok történelemértésére és felfogására, ezért fontos megvizsgálni, hogy milyen módon segítik a kompetenciafejlesztést. Az előadásban bemutatták a vizsgálat módszertanát, amely magában foglalta a tankönyvek elemzését és a diákokkal végzett interjúkat. A kutatók összehasonlították a hazai és angliai tankönyvekben található kompetenciafejlesztési szempontokat és eredményeket.

A poszterszekcióban tartott előadás a Tanuláskutató Intézet "Conservative Case in Education" című projektjének kereteit és első részeredményeit mutatta be. A projekt célja a konzervatív szemléletű oktatási megközelítések vizsgálata és értékelése volt. Az előadás részletezte a projekt kutatási kérdéseit, módszertanát és eddigi eredményeit.

A "Compass to History and Civic Education in Europe" című angol nyelvű prezentáció a történelem- és polgári nevelés iránytűjének szerepét és jelentőségét hangsúlyozta Európában. Az előadás részletezte a kutatás módszertanát, beleértve a vizsgálati minta kiválasztását és a szempontok